21 marca 2019 Udostępnij

Czy dieta wegańska może szkodzić zdrowiu?

Bardzo często możemy usłyszeć pytanie o to, jak przedstawia się zależność, jaka występuje pomiędzy weganizmem oraz zdrowiem. Eksperci często przypominają nam, że jemy zbyt mało warzyw, jak jednak nasz organizm zareaguje na dietę składającą się jedynie z roślin. Czy weganizm jest zdrowy, a jeśli tak, jak przygotować plan działania, gdy zechce się wcielić w życie taki właśnie sposób odżywiania się.

Trudno dziwić się pytaniu o ewentualne negatywne konsekwencje, z jakimi moglibyśmy liczyć się decydując się na dietę wegańską. Jest to przecież sposób odżywiania się, który przewiduje odstąpienie od produktów zwierzęcych, mlecznych, a nawet od jajek i miodu. Wegański jadłospis nie może być przesadnie skomplikowany, skoro bazuje na owocach, warzywach, zbożach, orzechach, pestkach oraz strączkach. Oczywiście, weganizm w szerszym ujęciu nie dotyczy jedynie jedzenia. To styl życia, który jest często wybierany przede wszystkim z pobudek etycznych. Obejmuje przecież także kosmetyki, ubrania oraz rozrywki. Dieta stanowi jednak dla niego bazę, jeśli więc ma być zdrowa, najlepiej stawiać w niej na te produkty roślinne, które nie są przetworzone.

Amerykańskie Stowarzyszenie Dietetyczne jest zdania, że jeśli diety wegańskie są odpowiednio zaplanowane, można mieć pewność, że będą one zdrowe. Okazuje się przy tym, że przy takim podejściu do nich, wspomniane diety mogą okazać się pomocne wtedy, gdy pojawia się konieczność wyleczenia niektórych chorób. Co ciekawe, nie ma takich etapów życia, na których diety wegetariańskie są groźne. Mogą korzystać z nich choćby dzieci, osoby dojrzewające, kobiety ciężarne, a nawet sportowcy zawodowi. Te społeczeństwa na świecie, które żyją najdłużej, już od pokoleń bazują przecież nie na mięsie, ale na produktach roślinnych. Coraz częściej obecność produktów zwierzęcych w diecie wiąże się zresztą z chorobami takimi, jak choćby: choroby serca, cukrzyca i otyłość, demencja, a nawet wiele typów nowotworów. Jeśli więc bazujemy na pełnowartościowych produktach roślinnych, możemy nie tylko przeciwdziałać tym schorzeniom, ale nawet cofać niektóre z nich. Tak jest choćby w przypadku chorób serca nawet, gdy znajdują się już one w zaawansowanym stadium.

Oczywiście, nawet te badania nie są w stanie rozwiać wszelkich wątpliwości. Najczęściej dotyczą one tego, czy weganie mogą dostarczyć do organizmu niektóre składniki, skoro wiadomo, że to właśnie w produktach pochodzenia zwierzęcego składników tych jest najwięcej. Najczęściej przedmiotem zainteresowania pytających jest białko, warto więc przypomnieć, że mówiąc o nim często bazujemy na błędnych założeniach. Dość powszechne jest przekonanie, że nigdy nie jest za dużo białka w naszej diecie. Niestety, jeśli zjadamy go więcej niż potrzebujemy, nieświadomie sami skazujemy się na szereg chorób o przewlekłym charakterze. Jeśli więc dieta dostarcza odpowiedniej ilości kalorii, możemy mieć pewność, że dostarczy ona również tyle białka, ile potrzebuje nasz organizm. W jednym posiłku wcale nie trzeba też dokonywać połączenia jego różnych źródeł po to, aby uzyskać wszystkie aminokwasy niezbędne dla organizmu.

Jeśli wiesz jaka dieta będzie dla Ciebie odpowiednia skorzystaj z usług specjalistów np. dietetyk Iwony Barzyk która za pośrednictwem internetu tkz. dieta online przygotuje szczegółowy plan żywieniowy na podstawie wyników Twoich badań, sprawdź: https://dietetykwmiescie.pl/oferta.html Kontaktowy numer telefonu: +48 724 085 565.

Redakcja

farmactive.pl