11 marca 2019 Udostępnij

Jesteś zdrowy? Bierz witaminę C!

Pierwsze o czym myślisz słysząc słowo “witamina C” to odporność? Tak, to właśnie ona podczas  chłodnych jesiennych dni i zimowego szaleństwa chroni nas przed przeziębieniem. Jak zatem wpływa na nasz organizm i jak możemy zadbać o jej odpowiednią ilość, by zabezpieczyć się przed katarem?

Witamina C, czyli kwas askorbinowy, to jeden z podstawowych i najważniejszych związków organicznych w naszym ciele. Wpływa nie tylko na naszą odporność, ale również na kondycję skóry i obniżenie ciśnienia krwi oraz cholesterolu. Powinniśmy dbać o jej odpowiednią ilość praktycznie przez cały rok, jednak to jesienią oraz zimą najbardziej odczuwamy jej niedobór.

Odporna witamina

Kwas askorbinowy ku naszemu zaskoczeniu nie jest dobrym rozwiązaniem, gdy jesteśmy chorzy. Udowodniono, że praktycznie wcale nie posiada właściwości, które mogłyby przyspieszyć złagodzenie objawów przeziębienia. Powinniśmy natomiast przyjmować witaminę C, by zapobiec ich powstawaniu, dlatego tak ważne jest profilaktyczne jej dawkowanie, zanim zachorujemy.

Przede wszystkim jednak, powinniśmy zwrócić uwagę na naszą dietę - czy jest ona bogata w witaminę C? Najwięcej lewoskrętnej witaminy C, czyli takiej, która występuje naturalnie, znajdziemy w owocach dzikiej róży, bo nawet do 800 mg/100g. Czarna porzeczka oraz natka pietruszki natomiast zawierają nawet do pięciu raz więcej tego związku chemicznego niż cytryna, która pochwalić się może jedynie 50 mg na 100 g. Warto więc, zwłaszcza zimą, robić na przykład koktajle z tych produktów, by zapobiec przeziębieniu.

Dawkowanie witaminy C

Ludzki organizm nie wytwarza witaminy C, dlatego każdy powinien przyjmować  ją wraz z pożywieniem lub w postaci suplementów. Oszacowano, że dzienne zapotrzebowanie dorosłego człowieka na kwas askorbinowy wynosi od 45 do 90 mg, bez względu na sposób jej dawkowania.

Na rynku dostępne jest całe spektrum suplementów zawierających witaminę C. Najbardziej powszechne - tabletki - zawierają od 60 do nawet 1000 mg kwasu askorbinowego w jednej sztuce. Witaminę C można przyjmować również w formie płynnej - nie obciąża ona żołądka i jest bardzo dobrze przyswajalna. Zazwyczaj zawiera same naturalne składniki takie jak: acerola czy sok z dzikiej róży i jest bardzo praktyczna, ponieważ można dodawać ją np. do herbaty.

Przedawkowanie witaminy C

Bardzo trudno jest przedawkować witaminę C przyjmując ją w pożywieniu, ponieważ jej nadmiar organizm wypłukuje wraz z moczem. Jednak, może się zdarzyć, że przedawkujemy jej syntetyczną formę, co może objawiać się nieprzyjemnymi dolegliwościami. Dojdzie do tego, jeśli będziemy długotrwale dostarczać ponad 1 g kwasu askorbinowego w ciągu doby, czyli praktycznie ponad dziesięciokrotną zalecaną dawkę. Wykazano, że osoby, które systematycznie przyjmowały nadmiar tego suplementu, były bardziej podatne na powstawanie kamicy nerkowej. Jednorazowe przedawkowanie witaminy C raczej nie jest niebezpieczne i nie powoduje poważnych konsekwencji.

Witamina C jest niezaprzeczalnie jednym z najbardziej znanych panaceum na przeziębienie. Warto regularnie ją dawkować podczas najcięższych dla organizmu jesienno-zimowych dni, by przeciwdziałać rozwojowi choroby. Podczas tego okresu, nie zapominajmy więc nie tylko o odpowiedniej diecie, ale również o dodatkowym dla odporności wsparciu, w formie syntetycznej witaminy C. 

Więcej na vitac.pl

Redakcja

farmactive.pl