13 czerwca 2017 Udostępnij

Jak uchronić się przed wiosenną alergią?

Wiosenna alergia nie zniknie, ale rozsądne stosowanie się do naszych porad umożliwi złagodzenie jej pierwszych objawów, nie ograniczając kontaktu z naturą.

Alergia na wiosnę – objawy

Jak mieć pewność, że aktualnie dokuczające Ci dolegliwości to właśnie wiosenna alergia, a nie chociażby przeziębienie? Oto główne objawy, po których rozpoznasz, że należy zgłosić się do alergologa lub zacząć działać samodzielnie:

  • Objawy pojawiają się właśnie sezonowo, podczas wiosennego kwitnienia roślin i kwiatów, a przede wszystkim traw i niektórych gatunków drzew. Przykładowo, od lutego zaczyna kwitnąć leszczyna, w kwietniu brzoza, od maja do lipca pszenica, a następnie chwasty (przy dobrej pogodzie aż do końca września).
  • Uczulenie zaczyna się jak zwyczajny katar – nos się zatyka, pojawia się uczucie „kręcenia”, kichanie, oczy łzawią, występuje drapanie w gardle, kaszel.
  • Objawy nasilają się po wyjściu z domu, na świeżym powietrzu, a lekarstwa na przeziębienie nie pomagają.

Wiosenna alergia – najlepsze porady

Co pomaga na wiosenną alergię?

  • Obserwuj kalendarz pylenia poszczególnych roślin, żeby wiedzieć, kiedy być przygotowanym i uprzedzić napady alergiczne.
  • Zamontuj w oknach domu lub mieszkania gęste siatki, które wyłapią większość pyłków, a dodatkowo zabezpieczą wnętrza przez inwazją owadów, tak dokuczliwych latem. Można także zainstalować specjalne filtry, które wyłapują pyłki.
  • Bierz prysznic za każdym razem po powrocie z zewnątrz i starannie spłukuj z włosów i trudno dostępnych miejsc wszelkie drobne pyłki. Włosy najlepiej myć wieczorem, aby pozostałe na nich pyłki nie utrudniały oddychania, blokując drogi oddechowe.
  • Wnikaniu pyłków do nosa zapobiegnie, a na pewno je ograniczy, posmarowanie nozdrzy (także wewnątrz) grubsza warstwą wazeliny.
  • Kiedy pylą rośliny, na które masz uczulenie, nie uprawiaj sportów na otwartym terenie. Wysiłek fizyczny powoduje bowiem głębsze oddychanie, wciąganie do płuc dużej ilości powietrza, a z nim jeszcze więcej pyłków.
  • Przy najwyższym stężeniu pyłków w powietrzu ogranicz wychodzenie z domu do niezbędnego minimum – drogi do pracy, szkoły, na uczelnię. Wycieczki za miasto, nad wodę, do lasu czy spacery zaplanuj za kilka tygodni.
  • Wietrzne oraz deszczowe dni oznaczają podwyższone stężenie groźnych pyłków w powietrzu. Rozprzestrzeniają się one wówczas znacznie szybciej, wpadają do płuc przez jamę ustną, a także do mieszkań przez otwarte okna. Nie otwieraj ich wtedy, a podłogi sprzątaj jak najczęściej. Tutaj doskonale sprawdzi się odkurzacz automatyczny, który może sprzątać podłogi pod Twoją nieobecność np. urządzenie od RoboJet.
  • Spaceruj tuż po opadach deszczu, kiedy pyłki opadły, są wilgotne i nie zdążyły się jeszcze unieść z powrotem.
  • Koś trawnik jeszcze zanim trawa zdąży zakwitnąć.
  • Wiosną nie susz prania na dworze.
  • Słońce powoduje zaostrzenie objawów alergii i potęguje świąd oczu i powiek, przydadzą się więc okulary przeciwsłoneczne nie tylko z filtrem UV, ale również z bocznymi osłonami.

Materiał zewnętrzny

Redakcja

farmactive.pl