31 lipca 2017 Udostępnij

Typowe błędy biegacza

Bieganie jest jednym z najlepszych sportów, jakimi zainteresować się może każdy z nas. Wymaga co prawda sporo motywacji i dyscypliny, ale nagradza nas wszechstronnym rozwojem naszego organizmu. Nawet przy tak prostym sporcie łatwo jest jednak o błędy, które będą nam szkodziły na różne sposoby. Trzeba ich świadomie unikać.

Bieganie - jak zacząć, podstawowe zasady  

Bieganie przychodzi nam naturalnie, ale tak jak można źle siedzieć, można też źle biegać. Najczęstszym błędem jest układanie rąk na wysokości klatki piersiowej, co niektórzy uważają za pozycję biegacza. Tak biegają olimpijscy sprinterzy, ale w ich wypadku ma to na celu maksymalizację prędkości. Nam zależy raczej na dystansie i podtrzymywaniu tempa. Dlatego można spokojnie opuścić ręce i pozwolić im na bardziej naturalną pozycję, co zaoszczędzi nam zaskakująco dużo energii. Do tego zauważymy, że taki układ rąk ściskał nam klatkę piersiową utrudniając oddychanie.

Właściwego ustawienia ramion trzeba się nauczyć, zwłaszcza jeśli mamy już złe nawyki. Należy naturalnie opuścić ręce i w czasie biegania trzymać je zgięte pod kątem około 90 stopni. Od czasu do czasu wykonujemy nimi ruch obrotowy w celu zmniejszenia napięcia.

Bieganie - trening na powietrzu 

Czas spędzony na powietrzu to czas dobry dla naszego zdrowia, ale musimy sobie zdać sprawę z tego, że większość z nas posiada karnację nienawykłą do słońca. W związku z tym niezbędne jest stosowanie kremów z filtrem UV, by negatywne cechy przebywania pod gołym niebem nie zaczęły przewyższać cech pozytywnych. Krem należy na siebie nakładać także wtedy, kiedy pogoda jest pochmurna i nie jest bardzo ciepło. Najlepiej jest, jeśli nasz krem z filtrem jest wodoodporny.

Bieganie - nie zapominajmy o wodzie

Wielu biegaczy szczególnie nie lubi kolki, czyli kucia w wątrobie spowodowanego wysiłkiem. Sposobem na ten problem może być rezygnacja z picia wody w czasie wysiłku. Inni biegacze po prostu nie chcą marnować czasu na nawadnianie organizmu. Jogging w takich warunkach może być nawet niebezpieczny, ponieważ wysiłek całego organizmu powoduje utratę bardzo dużej ilości wody. Jeśli chce się nam pic w czasie biegu, jest to sygnał lekkiego odwodnienia i nie należy go ignorować nawet w czasie krótszego niż 2 kwadranse treningu.

bieganie - trening

Bieganie a ból - nie ignorujmy pierwszych objawów

Nasz organizm nie jest w stanie wyświetlić nam komunikatów z żadnymi informacjami, więc komunikuje się z nami poprzez odczucia. Jednym z nieprzyjemnych odczuć, jakich możemy doświadczać, jest ból. Wielu biegaczy ignoruje ból, ponieważ wychodzi z założenia, że jeśli boli, to znaczy, że ćwiczenia przynoszą efekt. W rzeczywistości pojawienie się bólu to informacja o tym, że coś się psuje lub już jest popsute. Nie można po prostu powiedzieć sobie, że mięśnie są zmęczone i bolą. Pojawieniu się bólu może zapobiegać odpowiednia rozgrzewka przed treningiem. Jeśli ból pojawi się mimo to, najlepiej jest przerwać trening, ponieważ może to pogorszyć sytuację. Jeśli ból jest poważny, można pomyśleć nawet o kilkudniowym rozbracie z bieganiem. Próba rozbiegania kontuzji często kończy się powstaniem poważnego urazu.

Bieganie - odchudzanie i ogólny rozwój 

Jogging jest polecany jako dyscyplina sportowa oferująca nam ogólny rozwój. Prawdą jest, że jest to aktywność angażująca duże partie naszego ciała, ale zdecydowanie nie wszystkie, a do tego nie w takim samym stopniu. Zawodowi biegacze same biegi traktują jako główny element treningu, ale oprócz niego wykonują jeszcze całą masę innych ćwiczeń. Podnoszenie czasu treningu biegowego w nieskończoność nie poprawi naszych osiągów ponad określony poziom, a może być po prostu niebezpieczne dla przeciążanych stawów.

Redakcja

farmactive.pl